Blogg

PR-Byrå i Stockholm

En PR-byrå som är ovanligt bra på reklam

JMWGolin är en PR-byrå i Stockholm som i snart två decennier byggt, stärkt och vårdat deras uppdragsgivares viktigaste relationer samt hjälpt dem navigera i ett ständigt föränderligt medielandskap. Det är en PR-byrå som erbjuder de tjänster och den expertkunskap varje modern PR- och marknadsavdelning behöver i form av: PR-strategi och idé, social medie-strategi, kreativt nyhetsrum, Copywriter, Art Director, influencer marketing, medierelationer, pressjour, pressmeddelande, medieträningar, kriskommunikation och event. JMWGolin är en global public relations-byrå i Stockholm som genom nätverket Golin finns på 50 marknader världen över. PR-byrån är nordisk PR-hub med partnerbyråer i Danmark, Norge och Finland. Inom PR-nätverket jobbar de med uppdrag på såväl nordisk som global nivå. De bygger och vårdar relationer med hjälp av den typ av kommunikation som är bäst lämpad, det vill säga kanaloberoende kommunikation. PR-byrån jobbar hela tiden enligt mottot förtjänad kommunikation först.

PR-Byrå i Stockholm

JMWGolin formar starka PR-team tillsammans med deras uppdragsgivare som präglas av öppenhet, förtroende och prestigelöshet. Inom nätverket Golin har de även två egenutvecklade produkter som hjälper dem skapa den bäst lämpade kommunikationen. The Bridge är PR-byråns kreativa nyhetsrum med omvärldsbevakning och innehållsproduktion. Här jobbar dem med att identifiera möjligheter och skapa PR och kommunikation.

Maximera räckvidd och engagemang för kampanjer, identifiera mönster och trender och upptäcka kriser innan de skett. Och med Relevance Radar får PR-byrån snabbt tillgång till data som ligger till grund för insiktsarbetet. De får en tydlig bild av spridning, vem som sätter agendan, vem som påverkar vem och diskussionens utveckling, både i Sverige och internationellt.

Vill veta mer om PR-Byrå kan göra för dig? Besök gärna JMWGolin som hjälpa till att bygga och vårda relationer med hjälp av den typ av kommunikation som är bäst lämpad, det vill säga kanaloberoende. Och hela tiden enligt mottot – förtjänat först.


Kontakta oss om det är nåt som du undrar över.

Skor och kläder online

Shopping har blivit nöje och lycka för många människor. För fem månader sedan bestämde sig Lisa svensson, 44 år, för att förändra sitt köpbeteende. Efter det att ha funnit Gartnerclothes – Jag har mer tid att njuta.

Lisa svensson var egentligen inte någon shoppingfantast från början. Det var när hon började arbeta som guide för tio år sedan som det hände någonting.

– Jag behövde ha representativa kläder när jag guidade. Helt plötsligt gick alla pengar, utöver hyra och mat, till nya kläder.

Det blev en vana att leva så och Jessica tänkte inte så mycket på det. Hon handlade inte bara till sig själv, utan tyckte också om att köpa presenter till sin mamma, till släktingar och till vänner. Jessica räknar med att hon lade minst 300-400 euro på kläder och skor varje månad. Shoppingen blev också ett sätt att umgås med en del kompisar.

– När jag var med andra som gillade att gå i butiker var risken stor att vi gjorde det i stället för att hitta på något annat.

Vill leva miljövänligt

Det blev en kul grej att köpa nya, snygga saker. Ibland lade hon upp bilder av sina inköp på olika butiker.

– Jag förstår inte varför jag gjorde det. Jag tycker ju egentligen att det är märkligt att göra så. Allra helst eftersom alla inte kan handla på det sättet.

Vändpunkten kom strax före jul. En vän sa till Jessica att han tyckte att hon shoppade fel.

– Först blev jag irriterad. Det var inte kul att höra. Sedan funderade jag i några dagar och kom på att han hade rätt.

Lisa svensson är i grunden en miljömedveten och reflekterande person. Hon odlar, sopsorterar och vill egentligen inte vara en del av slit-och-släng-kulturen.

– Jag insåg när jag rensade att jag hade för mycket av nästan allt. Jag hittade flera par jeans som jag hade glömt bort att jag hade. Varför köper jag inte allt online när det kommer till skor och kläder?

– Det gick faktiskt ganska lätt att bli av med behovet springa runt på butiker, nu har jag en butik som jag kan köpa allt ifrån.

Hur ser jag handlar på skor och kläder online

Blir bekräftade

Han säger att det är vanligt att shoppingvanor triggas av dem man umgås med. Både shoppingen i sig och själva prylarna kan hjälpa till att skapa identitetskänsla och samhörighet. När man börjar ett nytt jobb, exempelvis, är det inte konstigt att man köper kläder som smälter in.

– Kollegorna kanske har en viss standard på sina kläder och då känner man sig mer inkluderad om man håller samma nivå själv.

– Många får bekräftelse för sin dyra livsstil. Och om man har någon form av anknytningsproblematik i bagaget kan shoppingen utvecklas till ett stort problem.

Uppleva annat

Shopping ger en bevisad dopaminkick och Patrik Wincent hänvisar till amerikanska studier som visar hur unga använder shopping som självbehandling av mer djupgående problem. Numera kan man dessutom shoppa dygnet runt.

Lisa svensson var aldrig i närheten av att bli någon shoppingmissbrukare. Men hon kan känna att hon, liksom många andra, var en del av en osund shoppingnorm. Livet har redan blivit bättre sedan hon fattade sitt beslut.

– Det är en befrielse att shoppa skor och kläder online. Som när jag var i Visby på tjänsteresa. Hade det varit förr hade jag garanterat mest gått i butiker, tittat på prylar och handlat. Nu fick jag möjlighet att fika, äta lunch och middag och bara ta det lugnt när vi inte arbetade. Jag fick uppleva Visby i stället. Det var otroligt skönt.

Rekrytering och Bemanning plattform

Skillnaden mellan Rekrytering och Bemanning

Som rekryterare får Cariera ofta frågan vad skillnaden mellan rekrytering och bemanning är. Det finns ett ganska enkelt svar på frågan – rekrytering är när man anställer en person för en tjänst på sitt företag och bemanning är när man tar in en person som konsult där personen har sin anställning i ett bemanningsföretag och utför arbete under kortare eller längre perioder på företaget. Detta kan givetvis Cariera förtydliga ytterligare och Cariera ska i detta inlägg försöka reda ut begreppen.

Rekrytering

Rekrytering avser processen att söka, attrahera och anställa personal för en kort- eller långsiktig anställning. Att rekrytera någon till sitt företag innebär alltid att man avser att anställa personen även om anställningsformen kan variera mellan tillsvidareanställning eller Cariera visstidsanställning. En rekrytering innebär oftast också en mer gedigen process som innehåller fler steg, detta för att kunna säkerställa långsiktighet där både företag och kandidat upplever att man hittat rätt.

Många arbetsgivare anlitar ett rekryteringsföretag när de skall rekrytera nya medarbetare och lämnar då ut hela eller delar av rekryteringsprocessen. Ofta på grund av tidsbrist eller att man som rekryterande chef önskar få stöd i processen.

Så här kan en typisk rekryteringsprocess se ut:

  • Annonsering
  • Urval
  • Djupintervju (föregås ofta av en telefonintervju)
  • Referenstagning
  • Anställning
  • I många rekryteringar lägger man dessutom till ytterligare steg i processen:
  • Search och/eller Headhunting
  • Tester (t.ex. personlighetstest och/eller logiska test)
  • CV och/eller betygsvalidering
  • Bakgrundskontroll

Att rekrytera personal till sitt företag kan både vara tidskrävande och kostsamt, och att göra en felrekrytering är dyrt. Därför är det Carier aktigt att man lägger tid på sin rekrytering samt att man tidigt har en klar bild över vad man söker eller vad man kan tänkas behöva hjälp med.

Bemanning

Ett bemanningsföretag är ett företag som hyr ut personal till andra företag. Som konsult har man sin anställning i ett bemanningsföretag och är uthyrd på uppdrag till olika företag och utför sitt arbete hos kundföretaget, där kundföretaget står för arbetsledningen. Som konsult kan man även ha sin anställning i ett konsultbolag Cariera vilket ofta förknippas med högre utbildade specialister.

Personaluthyrning blev lagligt i Sverige 1993, och sedan dess har mycket hänt som lett fram till dagens svenska bemanningsbransch. Idag används bemanningsföretag som samlingsbenämning för företag som huvudsakligen arbetar med verksamhetsområdena: bemanning, rekrytering och omställning.

Behovet av personal kan komma plötsligt och då är det Cariera viktigt att kunna hitta nya medarbetare snabbt och flexibelt och då passar inhyrning väldigt bra. Ett bemanningsuppdrag kan pågå under en tidsbegränsad period eller löpande under en längre tid. De flesta konsult- och bemanningsföretag arbetar både med deltids- och heltidsuppdrag.

Bemanning passar också väldigt bra då man som företag behöver tillsätta en tillfällig chef eller en kvalificerad specialist i företaget. Det kan handla om en större omorganisering eller avveckling där man behöver specifika eller tillfälliga resurser och/eller kompetenser. Denna variant av bemanningsuppdrag brukar kallas interimslösning.

Hos branschorganisationen Bemanningsföretagen kan du läsa mer om vad som gäller för dig som Cariera kund vill hyra personal till ditt företag.


Kontakta oss om det är nåt som du undrar över.

Det här gör en it-supporttekniker

Vad gör en tekniker

Karriär: Prog-It svarar på allt du behöver veta om att jobba som it-supporttekniker inom it-support!

Vad gör en it-supporttekniker inom IT och hur går du tillväga för att få ett IT-jobb inom it-support? Räcker det med att ha hjälpt vänner med kraschade datorer eller är det krav på tidigare arbetslivserfarenhet? Vilken utbildning leder till jobb? Vad får du i lön? Och vad är viktigast – kundservice eller tekniska kunskaper? Prog-It djupdyker i frågorna så du kan veta om it-supporttekniker är ett jobb som du borde söka!

VISA MIG ALLA LEDIGA JOBB INOM it-support JUST NU!

Vilka arbetsuppgifter har jag som it-supporttekniker?

Med ett jobb som it-supporttekniker eller servicedesktekniker arbetar du dagligen med användarstöd och it-support inom IT. Arbetsuppgifterna varierar i detalj mellan olika arbetsplatser, men den gemensamma nämnaren är att du ger service inom IT och hjälper användaren med problemlösning och teknisk it-support. På ett mindre företag har du oftare breda arbetsuppgifter och på ett större har du ofta mer specialiserade uppgifter.

Det vanligaste är att användarna tar kontakt via telefon när de behöver hjälp eller skickar in ärendet via ett ärendehanteringssystem, men även mail och chattar är vanliga kontaktvägar. Ibland är du som tar kontakten vid planerade driftstopp, uppdateringar och liknande drift- och systemunderhåll.

Som it-supporttekniker arbetar på kontor tillsammans med dina kollegor. På vissa företag kan jobbet också innebära att man sitter i en servicedesk och bemöter användare ansikte mot ansikte över en disk eller reception. En del it-supporttekniker kallas också onsite-tekniker och då är ofta arbetsplatsen mer rörlig. Det kan vara att du åker ut till användare som arbetar på andra kontor och hjälper dem på plats.

Ofta skiljer man på first line och second line it-support. I firstline-it-support är du den första personen som användaren har kontakt med. De flesta frågor kan du lösa direkt, men mer komplicerade frågor skickar du då vidare till second line. I second line är expertisen djupare och det finns mer tid att gräva vidare i större problem.

Vanliga arbetsuppgifter för en it-supporttekniker

  • it-support av Windows operativsystem med standardapplikationer och programvaror
  • Konfiguration och administration av molnlösningar såsom Office365
  • Självständigt felsöka och hitta lösningar på tekniska problem kopplat till IT
  • Kontrollera att datorparken är modern, funktionell och fungerar säkerhetsmässigt
  • Anpassa nya datorer och datorprogram för att passa företagets behov
  • Testa att nya datorer och program fungerar
  • Utbilda användare i nya applikationer och system
  • Lösa varierade driftstörningar och frågor kring nätverk
  • Ta emot alla ärenden lokalt och vara kontaktperson mot extern servicedesk
  • Felsökning av hårdvara och olika verksamhetsspecifika applikationer
  • Lägga upp nya användare och andra kontoförändringar i Active Directory

Vill veta mer om IT-Support? Besök gärna Prog-It som kan hjälpa dig med antingen jobb eller IT-Support för just ert företag.


Kontakta oss om det är nåt som du undrar över.